Verksamheten startas av Erland Edvardsson och Björn Kellgren genom övertag av Alingsås resebyrå.
Koncernen blir dubbelt så stor genom etableringar och förvärv. Alla butiker går under namnet Resia och huvudkontoret flyttas till Borås.
Koncernen stärker sin position och från att ha bedrivit reseverksamhet via dotterbolag bedrivs nu all verksamhet i Resia AB. En central marknadsavdelning och gemensamt profilprogram etableras och www.resia.se lanseras. Huvudkontoret flyttas till Göteborg.
Resia går samman med Bengt-Martins och Opal Resor. Totalt har Resia Travel Group 40 butiker och 350 medarbetare.
Resia stabiliserar sin närvaro inom affärssegmentet, vilket tillför koncernen större försäljningsvolymer. Resesäljarna i Piteå med nio resebyråer i norra Sverige förvärvas, vilket bidrar till geografiskt täckning i hela landet. Grupp- och konferensresor blir ett separat affärsområde.
Resia Travel Group gör ”all time high” sett till försäljningsvolymerna och säljer fler resor än någonsin tidigare.
Resia förvärvar Resfeber och Box Office med systersajter i Norge och Danmark och stärker sin ställning såväl online som på den skandinaviska marknaden. Bengt-Martins lanserar kryssningssajten Cruise Market. Ytterligare tre förvärv genomförs genom Resegruppen i Jönköping, Örebro Resebyrå och Sörmlands Resebyrå, vilket får strategisk vikt för att utveckla främst affärsrese- och grupp och konferensreseverksamheten på lokala marknader.
Resia förvärvar GTS Affärs- och Privatresor AB på Gotland. Ny bokningsplattform för Resfeber.se, Rejsefeber.dk och Reisefeber.no lanserades. Resia utsågs för sjunde gången till Sveriges bästa affärsresebyrå med fortsatt tillväxt inom affärsresor, möten, event, konferens och kongress. Fortsatt tillväxt för kryssningssegmentet genom Cruise Market.
Resia tar ett viktigt steg för att bli en utvecklad omniaffär genom det nya butikskonceptet Resia Studio som lanseras i Kungsbacka. Med konceptet kombineras teknik, digitala upplevelser och det personliga mötet mellan kunden och resespecialisten för att skapa en smartare och mer lustfylld reseupplevelse. Resia får också en uppdaterad visuell identitet. Bengt-Martins utvecklar sin affär inom fjällen genom en ny bokningssajt.
Covid-19 och UD:s beslut att avråda från alla icke nödvändiga resor världen över resulterade i ett resestopp som vi aldrig tidigare upplevt. Över en natt upphörde nästintill allt resande och för oss som lever för resor fick tvärniten ödesdigra konsekvenser. Resia genomgick en företagsrekonstruktion och i och med den så stängdes alla Resias semesterresebutiker runtom i Sverige.
Resia AB säljer under året även de nischade webbsajterna Box Office, Ticketservice och Arte Utland i Sverige, Norge och Danmark.
Resia AB säljer Bengt-Martins AB och stärker sin satsning på B2B-affären. B2B affären för Resia, som inkluderar affärsresor, möten & konferens samt kongress, utgör nu grunden i kunderbjudandet inom Resia. Inom semesterresor erbjuder vi även ett digitalt utbud för privatkunder på resia.se.
I februari förvärvas Resia AB av Navan och tillsammans med vår nya ägare har vi som målsättning att skapa Nordens bästa helhetslösning för hantering av resor, företagskort, reseräkningar tillsammans med personlig service i världsklass.
Läs mer om Navan här
2023 blev Resia en del av Reed & Mackay som är en del av Navan-gruppen. I förvärvet uttryckte Eva Moen, VD i Norden "Vi är otroligt glada över att gå samman med våra kollegor under varumärket Reed & Mackay senare i år för att leverera en premiumtjänst för företagsresor och evenemang till den svenska marknaden.”
Du kan läsa mer om Reed & Mackay här
Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas / ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten.Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.