Genuina upplevelser och hållbarhet
Upplevelser före lyx, jakten på det genuina och fler företag som vill ta ansvar för sina företagsresor. Det är några av årets tydliga konferenstrender. Jessica Jonsson, produktutvecklare på Reed & Mackay Företag, och Björn Wigge, Commercial Manager på Reed & Mackay Företag är våra egna trendspanare.
Det har skett en förändring inom konferensresandet. Från att främst ha handlat om vilket resmål konferensen går till ligger fokus nu snarare på vad konferensen innehåller och vad som är syftet med konferensen. Aktiviteter och innehåll har fått allt större betydelse och kopplas med fördel till syftet med resan. Det skall finnas en väl genomarbetad tanke bakom programmet för att företaget och konferensdeltagarna ska nå önskat resultat och få valuta för den investering de gör. Också hur företaget resonerar under planeringen av konferensen har blivit allt viktigare.
– Ja, själva konferensresmålet är faktiskt inte lika viktigt längre. Vi ser en tydlig trend att man istället väljer destination utifrån syftet med konferensresan och vilka aktiviteter deltagarna vill göra tillsammans. Tidigare var det vanligare att man ”bara åkte” till ett specifikt resmål och valde bland de upplevelser som fanns där, förklarar Björn Wigge.

Målet avgör destinationen
Det första steget, den inledande behovsanalysen har därför blivit allt viktigare när företagen planerar sina konferensresor. Det är under den här fasen som företaget, i samarbete med Reed & Mackays projektledare, analyserar och kommer fram till såväl mål som syfte med sin konferens. Målet avgör upplägget för konferensresan och ger vägledning till vilka destinationer som lämpar sig bäst för detta ändamål.
– Det är viktigt att tänka till kring vad företaget vill ha ut av den investering de faktiskt gör och vad de vill uppnå med sin konferens. Är det en ny vision som är målet? Ska man bli ett tajtare team? Eller är målet att etablera en ny organisation?
Jessica betonar att allt fler företag väljer destination med omsorg – utifrån syftet med konferensen.
– I dag när syftet med konferensresan ligger högre upp på agendan är vår roll att hjälpa våra kunder att hitta de rätta aktiviteterna, den rätta miljön, och rätt destination för dessa. Om det är hälsa som är i fokus rekommenderar jag kanske inte Amsterdam, utan istället Bad Gastein eller Åre där konferensdeltagarna ägnar sig åt vandring eller annan fysisk aktivitet såsom yoga, spa eller liknande, berättar hon.
Se våra förslag på konferenspaket

Tre konferenstrender 2019
1. Hållbara konferensresor
– Aldrig har vi pratat så mycket om hållbarhet och vårt klimat som vi gör i dag. Det är tydligt att allt fler företag vill ta ansvar för sina resor och göra medvetna val, både när de ska konferera och resa i jobbet. Många vill klimatreducera för resorna, och genom Reed & Mackays samarbete med Fly Green Fund kan vi erbjuda våra konferenskunder klimatreduktion. Vi har också noterat en ökning i resor till städer dit man kan åka med tåg, vilket innebär att konferensresor till norra Europa och Norden har ökat. Att kunna erbjuda fler konferensresor med just tåg är något vi tittar mycket på just nu, säger Jessica.
2. Sekundära resmål
– Det är tydligt att huvudstäderna inte är lika självklara längre, utan allt fler företag lockas av resmål som många inte har besökt tidigare. Svenskar är beresta och det känns roligare att exempelvis åka till San Sebastian än till Barcelona, där många ju redan varit. Sekundära resmål handlar helt enkelt om jakten på det genuina och man vill åt den lokala och äkta känslan på konferensresan, ofta i kombination med fysiska upplevelser, berättar Björn.
3. Upplevelser i olika former
- Vi ser att trenden går mot att uppleva det genuina, att ta tillvara på vad destinationen i sig har att erbjuda, att verkligen känna i vilket land och i vilken stad man befinner sig. En vandring bland kor och fäbodar i alperna ger mer än en sightseeing på buss i storstaden. En middag i enkel miljö där deltagarna själva varit delaktiga i matlagningen smakar mer än den vanliga trerättersmiddagen på en restaurang. En enklare femkamp på stranden på resmålet främjar ofta både kreativitet och teamkänsla i högre grad än en kostsam teamövning som kan göras vart som helst i världen, säger Jessica.
Sammanfattningsvis kan sägas att kärnan i dagens konferensresor är att deltagarna ska få med sig upplevelser och minnen som lever kvar, binder samman teamet och stärker företagskulturen. Natur, mat, fysisk aktivitet och interaktion har blivit allt mer populära aktiviteter att väva in i konferensprogrammet. Och, tvärtom mot tidigare, är det numera ofta det enkla och genuina som ger de största avtrycken och skapar de starkaste minnena att ta med sig hem.
Jessica tipsar
Trendigaste kickoffaktiviteten:
Eco-pad tur i Hamburg. Utrustade med ipads ger gänget sig ut på ett så kallat "Trash Mission". Helt rätt i tiden!
Bästa teambuildingaktiviteten:
Att paddla kajak i San Sebastian är både trevligt och trixigt. En aktivitetet som garanterat stärker teamkänslan!
Vid en organisationsförändring:
Walk-and-talk-konferens på Åreskutans vidöppna vidder inspirerar till nya tankar. Här kan idéerna flöda fritt i fjälluften för att sedan samlas ihop för en härlig nystart för företaget.
Jessica Jonsson, Produktutvecklare
Ålder: 47
Familj: Man och tre barn (8, 13 och 15 år gamla)
Bor: Sjömarken utanför Borås
Jobb: Produktutvecklare på Reed & Mackay Företag
Ett måste på konferensresan: Syfte & mål är A och O för en lyckad konferens, tillsammans med ett väl genomtänkt program. Det är viktigt att skapa en bra balans mellan jobb, aktivitet och tid för reflektion.
Det första jag gör på resan: Tar en promenad eller joggingtur – det är det bästa sättet att utforska och uppleva en ny destination!
Senaste resan: Tillsammans med familjen till spanska Almunecar – en genuin och ännu inte så känd stad på spanska solkusten.
Kopplar av genom att: Havet har en lugnande inverkan på mig oavsett om det är en promenad utmed havet en stormig höstdag eller att ligga på solvarma klippor och lyssna på "Sommar" i P1.