Större efterfrågan på personligt, unikt och klimatsmart
Hemma-hos-känsla, virtual reality, konceptuella och klimatsmarta mötesplatser. Bibi Rydbacken från Svenska Möten listar de hetaste trenderna inom konferensvärlden för 2019.
Varje år ger Svenska Möten ut en rapport där de trattar ner samhälleliga megatrender till trender som berör konferensvärlden. Här listas sex viktiga trender som spås växa i Sverige.
“Koncept-magi”
För att sticka ut ur mängden måste man ha ett starkt koncept och våga prova nytt. Gör man inte det riskerar man att falla bort, menar Bibi.
– Ett bra exempel är The Steam Hotel i Västerås, som har skapat en destination och en “buzz” kring sin anläggning som lockar gäster från när och fjärran. Det flytande hotellet och kallbadhuset Arctic Bath, som snart öppnar i Luleå, är ett annat bra exempel på ett starkt konceptarbete. Sundbyholms slott utanför Eskilstuna är ett tredje. Utöver att erbjuda konferenser i en vacker miljö kan besökarna låna pampiga 1700-tals kläder till kvällens middag. Starka koncept leder till att besökare delar bilder på sociala medier, vilket såklart stärker varumärket.

Virtual Reality och biometrics
När Hillary Clinton officiellt skulle acceptera sin presidentkandidatur hade publiken i lokalen utrustats med sensorer för att man skulle kunna mäta deras reaktioner på talet i realtid. Att mäta fysiska och beteendemässiga aspekter av individer på det här sättet kallas biometrics.
– Vi kan redan mäta luftkvaliteten i ett mötesrum och genom det få en indikation på energinivån. Om du som talare i realtid även kan följa publikens reaktioner kan du anpassa ditt tal och lättare få reda på när du behöver ta en paus eller kanske snabba på lite. Det här tror vi kommer att komma till Sverige allt mer.
Virtual Reality och hologram är en annan trend som spås växa i popularitet. Vad händer när en talare inte längre fysiskt behöver vara på plats utan istället kan streamas?
– Till att börja med kommer arrangören att ha större möjlighet att välja bland globala talare på ett annat sätt än idag. Man kan också tänka sig att prislappen blir annorlunda, då talaren eller föreläsaren inte behöver flygas in och finnas på plats rent fysiskt.
“Alla är samhällsbyggare”
Människor väljer helst aktörer som på olika sätt gör gott för samhället. Det finns en betydligt större medvetenhet kring hållbarhet idag än för några år sedan och människor vill kunna stå för sina val.
– Ett bra exempel på en sådan verksamhet är skånska Ängavallen. De har hotell, konferens, restaurang, djuruppfödning, ysteri, bageri, slakteri och gårdsförsäljning på egna gården. De arbetar efter mottot ”100 procent ekologiskt från jord till bord” och alla råvaror är fria från kemikalier och mediciner. Ett annat föredömligt exempel är Högbo Brukshotell som också odlar egna grödor och föder upp djur på gården. De anställer människor som av olika anledningar inte kommer in i yrkeslivet, varav många är nyanlända som trädgårdsmästare, djurskötare, köttförädlare eller fåraherde.
Onlinebokning av möten och konferenser
Traditionellt sett har möten och konferenser bokats via mejl eller telefon. Nu börjar man skönja ett nytt kundbeteende där allt fler vill boka enklare möten online.
– Det här är dock fortfarande i sin linda med små volymer av onlinebokningar. Men det råder inga tvivel om att det nya bokningsbeteendet kommer att öka.
Annorlunda platser
Många kunder vill mötas på annorlunda platser där ingen har mötts förut.
– Man kanske vill sitta i ett bibliotek eller i ett växthus? Man vill helt enkelt hitta unika platser, vilket öppnar upp för nya aktörer på marknaden. Onlinemarknadsplatsen Airbnb är ett exempel på en aktör som redan har hakat på trenden.
Gästen vill inte vara gäst
Gränserna mellan servicefolk och gäst suddas ut allt mer. Folk vill känna sig som hemma på riktigt. Därför börjar allt fler hotell ta bort receptionsdiskarna och andra formella barriärer.
– Hotellet Zoku i Amsterdam är ett bra exempel. Istället för traditionell personal har de “sidekicks” som umgås med gästerna och bjuder in dem bakom baren och in i köket. I Sverige är “Ett hem” och “Sigtunahöjden” två liknande exempel.
Vill du bolla idéer inför nästa konferens?