En affärsresebyrå är den bästa lösningen som finns
Hon reser fem dagar i veckan och har sitt egna rum på ett hotell i Stockholm. Linda Hammarstrand är en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom företagskultur. Hon tycker att människorna är viktigast i all business. Reed & Mackays Piteå-team, med Lena Forsberg i spetsen, har en betydelsefull roll i Lindas hektiska vardag.
Mjuka värden viktigast av allt
Göteborgaren Linda Hammarstrands CV får nog de flesta att höja på ögonbrynen. Hennes karriär inleddes med framgångar inom Stena-sfären. Där ansvarade hon för att levandegöra företagets kultur och värdegrund för de 22 000 anställda världen över – på uppdrag av ingen mindre än självaste Dan Sten Olsson. Hos nästa arbetsgivare, Clarion Hotels, hade hon den häftiga titeln ”Director of Passion”, som innebar att hon skulle göra hotellkedjan till Nordens mest attraktiva arbetsgivare. I dag äger och driver hon egna företaget Culture Academy.
– Företag som premierar mjuka värden som relationer, kompetens, engagemang och kreativitet är dagens vinnare. Och det är precis det här som jag tycker att Reed & Mackay är så duktiga på. Mjuka värden skapar hårda värden. Kulturen och kompetensen hos ett företag avgör alla mina köp – sedan handlar allt om relationen, säger Linda.
Det bästa med en affärsresebyrå – Lindas topp 3
1. Trygghet – du ringer en person som löser hela rutten
2. Du sparar tid och pengar
3. Du skapar värde i vardagen genom en fin relation

Vikten av omtanke
Lindas uppdrag sträcker sig över hela Norden. Ena dagen håller hon i en föreläsning i Malmö, nästa dag en workshop i Eskilstuna. Det gör att hon nästan aldrig åker tur och retur, utan oftast fortsätter hon direkt till nästa destination. För att underlätta resandet och slippa mellanlandningar bor hon så många nätter som möjligt på Clarion Sign i Stockholm.
– Tidigare satt jag med i ledningsgruppen på Clarion. Nu bor jag där i stället, säger Linda och ler stort. Det känns som att komma hem varje gång jag är där, och det tack vare personalen. Jag kan inte klara mig utan omtänksamma människor omkring mig när jag reser, och för mig och säkerligen många med mig, är det hotellpersonalen som avgör var jag blir stamgäst.
Fler artiklar om livet som affärsresenär
Göteborg anropar Piteå
Att det är Reed & Mackays Piteå-kontor som bokar Lindas resor, och inte kontoret i Göteborg där hon bor, kommer sig av en slump. Linda hade en kund i Skellefteå som ville ha hjälp med att boka sin resa via Lena Forsberg i Piteå.
– Vi fick en fin relation redan i vårt första samtal så jag blev helt enkelt kvar. Det handlade till 100 procent om att det fanns mjuka värden. Det är inte produkterna eller tjänsterna som gör Reed & Mackay unikt – det är människorna som jobbar där, förklarar Linda.
”Jag sparar lätt fem timmar i veckan”
Nu har Piteå-kontoret, och framför allt Lena, ansvarat för allt runt Lindas resor i två år. Varje måndagsmorgon stämmer Linda och Lena av veckans resplan. Ibland behöver Linda mer hjälp med att skräddarsy en resa, som exempelvis den gången då hon önskade dela taxi på Island.
–Mina resor är oftast inte helt enkla att boka och jag är livrädd för strul, så därför är en affärsresebyrå den bästa lösningen som finns. Lenas breda kompetens, tips och genuina passion för det hon gör är ovärderligt. Jag sparar lätt fem timmar i veckan på att slippa boka mina resor och hantera alla kvitton när jag kommer hem. Nu får jag mina resor samlade på ett kvitto som jag bara kan skicka över till min ekonom, avslutar Linda.

Linda Hammarstrand
Familj: Man och två barn
Bor: I Göteborg
Yrke: Driver Culture Academy ihop med kollegan Fia Westerlund och 20 konsulter som är experter på företagskultur, arbetsgivarvarumärke, affärsutveckling och ledarskap.
Passar på att göra på affärsresan: Läser böcker, powerwalkar genom staden och förbereder föreläsningar.
Favoritplatser som affärsresenär: Köpenhamns flygplats och Stockholm City.
Tips till alla företagare: ”Mjuka värden skapar hårda värden”.
Vill du veta mer? Prata resor och möten med oss på Reed & Mackay